Plan: | bestemmingsplan Woningsplitsing en onzelfstandige bewoning |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0453.BP0001WONINGSPLIT1-R001 |
De gemeente merkt een behoefte aan meer flexibiliteit in het gebruik van woningen. Het huidige uitgangspunt is dat een woning alleen is bedoeld voor het gebruik door één gezin. Door diverse oorzaken, zoals het toenemend aantal alleenstaanden, de moeilijke positie van starters op de woningmarkt en de vergrijzing, krijgen we meer verzoeken om woningen te kunnen splitsen in meerdere woningen. Daarnaast ontvangen we aanvragen om woningen 'onzelfstandig' te mogen bewonen. Onzelfstandige bewoning is het wonen in een huis door meerdere huishoudens, zonder dat de huishoudens de beschikking hebben over een afzonderlijke kook- en/of wasgelegenheid of een eigen toilet. Onzelfstandige bewoning is vaker korter dan het gebruik van woningen door woningsplitsing.
Enerzijds willen we tegemoet komen aan deze aanvragen. Anderzijds moeten we ook oog hebben voor de mogelijk nadelige gevolgen van woningsplitsing en onzelfstandige bewoning kan nadelige gevolgen hebben voor de omgeving. Dit kan namelijk leiden tot een verhoogde druk op de omgeving, zoals geluidsoverlast en parkeerproblemen. Om één en ander goed te kunnen regelen nemen we in dit paraplubestemmingsplan voorwaarden op waaronder we woningsplitsing en onzelfstandige bewoning toestaan.
In verschillende bestemmingsplangebieden binnen de gemeente Velsen geldt nu geen regeling om splitsing van woningen en onzelfstandige bewoning van woningen te kunnen reguleren. In dit bestemmingsplan wordt dat gecorrigeerd.
Dit betreft een zogenaamd paraplubestemmingsplan. Een paraplubestemmingsplan is een partiële herziening van meerdere bestemmingsplannen. Op één of meer aspecten worden diverse bestemmingsplannen met een paraplubestemmingsplan aangepast of aangevuld, voor het overige blijven de desbetreffende bestemmingsplannen (regels en verbeelding) van kracht. Dit maakt het dus mogelijk om met één bestemmingsplan alle bestemmingsplannen aan te vullen of aan te passen waarvoor dit noodzakelijk is.
Dit bestemmingsplan heeft betrekking op de bestemmingsplannen waarin de functie wonen is toegestaan, en niet onder parapluplan 'Woningsplitsing en kamerverhuur' vallen. Dit zal voornamelijk betrekking hebben op de bestemming "Wonen", maar kan ook gaan om bestemmingsplannen met bijvoorbeeld de bestemmingen "Gemengd" of "Maatschappelijk" indien deze bestemmingen de woonfunctie toelaten.
Binnen de voormelde plangebieden zijn verschillende deelgebiedjes uitgezonderd van dit paraplubestemmingsplan omdat binnen die deelgebiedjes de planologische mogelijkheden nog niet zijn benut (de ter plaatse voorziene woningen zijn bijvoorbeeld nog niet gebouwd). De toename van het aantal woningen moet in dat geval mogelijk blijven.
Jaarlijks komen er diverse aanvragen om omgevingsvergunning bij de gemeente binnen voor het splitsen van één woning in meerdere woningen. Dit is onder andere als gevolg van de huidige, overspannen, woningmarkt. Echter, een te grote toename van het aantal bewoners kan negatieve gevolgen hebben voor een wijk. Zo kan de parkeerdruk ongewenst toenemen. Om een goede leefbaarheid en een goed woonklimaat in de wijken te waarborgen is het van belang dat woningen niet zomaar gesplitst kunnen worden. Gesplitste maar ook niet gesplitste woningen worden verder regelmatig ingezet voor tijdelijke verhuur van woonruimte aan niet-ingezetenen (vaak tijdelijke werknemers). Deze vormen van huisvesting zijn niet overal passend. Er kan bijvoorbeeld geluidsoverlast en/of parkeerdruk ontstaan. Voor short stay, dit is het op logiesbasis tijdelijk verblijven in een horecapand, bieden wij hiervoor ruimte in het havengebied door hier short stay hotels toe te staan.
Vanuit een goede ruimtelijke ordening is het gewenst om in bestemmingsplannen regel- geving voor woningsplitsing en onzelfstandige bewoning op te nemen. In dit paraplu- bestemmingsplan wordt als basisregeling opgenomen dat een woning is bedoeld voor de huisvesting van één afzonderlijk huishouden. Ook is (de bestemming) 'wonen' gekoppeld aan 'woning': wonen is huisvesten met vast karakter van één afzonderlijk huishouden in een woning. Woningsplitsing en onzelfstandige bewoning zijn in principe niet toegestaan. Bed & breakfast bij een woonbestemming is onder voorwaarden toegestaan .
Vanwege de maatschappelijk behoefte aan meer flexibele woonvormen dan het traditionele wonen moeten er - op plaatsen waar dat ruimtelijk inpasbaar is - mogelijkheden blijven voor bijvoorbeeld kamerverhuur. In de regels van dit parapluplan is daarom een afwijkingsbevoegdheid opgenomen waarmee burgemeester en wethouders met een omgevingsvergunning medewerking kunnen verlenen. Het betreft gevallen waarbij de leefbaarheid in een wijk niet in het gedrang komt en die passend zijn volgens het gemeentelijk beleid, zoals neergelegd in de beleidsregel Onzelfstandige Bewoning Velsen 2020.
Bij de behandeling van een aanvraag voor onzelfstandige bewoning maakt de gemeente een belangenafweging. Daarbij weegt het college de belangen van de aanvrager af tegen het belang van behoud van een pand als zelfstandige woonruimte. Ook het woon- en leefklimaat in de straat of de buurt wordt meegenomen in de afweging. Bewoning van woningen door meerdere huishoudens heeft doorgaans immers andere effecten op de omgeving dan bewoning door één huishouden. Denk aan de parkeerdruk en het veelvuldiger in- en uitverhuizen. Het college wil voorkomen dat er grote nadelige effecten ontstaan op de woon- en leefomgeving van de betreffende woning. Verder wordt het belang van de huurder meegenomen, deze moet prettig kunnen wonen. Al deze afwegingen zijn van belang bij een aanvraag voor onzelfstandige bewoning.
Dit bestemmingsplan bestaat uit enkele aanvullingen en aanpassingen van de bestaande regels die geen toetsing aan de diverse omgevingsaspecten zoals water, milieu en natuur vereisen.
Bij de voorbereiding van een bestemmingsplan dient op grond van artikel 3.1.6 van het Besluit ruimtelijke ordening (Bro) in de plantoelichting minimaal inzicht te worden gegeven in de economische uitvoerbaarheid van het plan. Als er sprake is van ontwikkelingen waarvoor de gemeente redelijkerwijs kosten moet maken, moeten deze kosten worden verhaald op de initiatiefnemer c.q. ontwikkelaar.
Gelet op de aard van het plan is er geen sprake van ontwikkelingen waarvoor kostenverhaal aan de orde is.
Inspraak en overleg
Aangezien het gaat om slechts beperkte aanvullingen en aanpassingen van de geldende bestemmingsplannen en beleid van andere overheden/overheidsorganen niet geraakt wordt door dit paraplubestemmingsplan, wordt voor dit plan geen inspraakmogelijkheid geboden en zijn overlegpartners (in het kader van het overleg ex artikel 3.1.1. van het Besluit ruimtelijke ordening) niet geconsulteerd.
Zienswijzen
Het ontwerpbestemmingsplan is gedurende een periode van zes weken ter visie gelegd. Gedurende deze periode kon eenieder een zienswijze indienen op dit bestemmingsplan.