Plan: | Industrieterrein Tata Steel |
---|---|
Status: | ontwerp |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0453.BP0200TATASTEEL1-O001 |
Gemeente Velsen
Structuurvisie Velsen 2015
De structuurvisie Velsen 2015 heeft als doel een actueel en samenhangend kader te scheppen voor nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen in de gemeente tot aan 2015. Het is een ruimtelijke vertaling en een verdere uitwerking van de toekomstvisie 2010. Het programma dient te leiden tot een versterking van de ruimtelijke kwaliteit en de leefkwaliteit. In de Structuurvisie is aangegeven dat de industrie in IJmond een prominente plaats inneemt en dat de milieuruimte een kritische factor vormt voor de ontwikkeling. Het plangebied is aangeduid als bestaand werkgebied. Specifiek voor Tata Steel IJmuiden BV is vermeld dat Tata Steel IJmuiden BV de staalproductie stapsgewijs wil verhogen van 6,5 naar 8 miljoen ton. Anderzijds staat vermeld dat het de ambitie is van de gemeente om Oud-IJmuiden te transformeren tot woongebied.
In de structuurvisie wordt dan ook geconstateerd dat voornoemde ambities de overheid en de industrie plaatst voor een enorme inspanning om beide doelen te harmoniseren.
Inmiddels is de “Intentieverklaring Ruimte voor wonen en werken in de IJmond (2006)” gesloten waarin overeenstemming is bereikt over beide doelen alsmede over andere woningbouwontwikkelingen zoals Velsen-Noord en Wijk aan Zee.
Lokaal Verkeers- en Vervoerplan (2004)
In het Lokaal Verkeers- en Vervoerplan van de gemeente zijn de hoofdlijnen van het verkeers- en vervoersbeleid van de gemeente vastgelegd voor de komende 15 jaar. Over de bereikbaarheid van Velsen-Noord en de Velsertraverse zegt het LVVP dat op de Velsertraverse een aantal belangrijke verkeersstromen richting de Velsertunnel samen komen: de stroom vanuit Tata Steel IJmuiden BV en de woonkern Velsen-Noord, de stroom vanuit Beverwijk/Heemskerk en de stroom vanuit het bedrijventerrein en de Bazaar. Deze stromen zijn op sommige momenten te groot om te kunnen worden verwerkt op het kruispunt aan de westkant van de A22. Door middel van een wisselstrook is het mogelijk de bestaande wegcapaciteit beter te benutten en beter af te stemmen op de verschillende omstandigheden. De capaciteit van de toerit en de tunnel zal daardoor maatgevend worden. De Westelijke Randweg Beverwijk is inmiddels gerealiseerd. De druk op de Velsertraverse zelf zal hierdoor echter niet verminderen en zal zelfs toenemen als gevolg van autonome groei en de uitbreiding van onder andere bedrijvigheid. In Beverwijk is een tweede ontsluiting aan de noordzijde gerealiseerd, welke een deel van het verkeer direct zal afleiden naar de A9.
Gemeente Beverwijk
Stedelijk Verkeer- en Vervoersplan
De gemeente Beverwijk bereidt momenteel een nieuw Stedelijk Verkeer- en Vervoersplan (SVVP) voor, waarmee het SVVP uit 1999 geactualiseerd wordt. Deze actualisatie is nodig omdat:
Voor het plangebied is relevant dat er in het nieuwe SVVP in ieder geval aandacht wordt besteed aan de inmiddels gerealiseerde Westelijke Randweg om daarmee de leefbaarheid en verkeersveiligheid in Beverwijk te verbeteren. Tevens zal er aandacht worden besteed aan de Oostelijke doorverbinding (van Plesmanweg via Broekpolder naar de A9).
Gemeente Heemskerk
Structuurvisie Heemskerk: kiezen voor kwaliteit (2003)
Het doel van de Structuurvisie is om een kader te bieden voor het ruimtelijk beleid van de gemeente voor een periode van 10 tot 15 jaar. Op basis van de structuurvisie kan met hogere overheden goed discussie worden gevoerd over het ruimtelijk beleid. Effectuering van beleidsuitspraken uit de Structuurvisie vindt onder andere plaats door middel van het maken van bestemmingsplannen. Met betrekking tot het plangebied staat in de Structuurvisie vermeld dat Tata Steel IJmuiden BV de grootste werkgever is in de regio en dat lokale bedrijvigheid in Heemskerk van oudsher vooral afhankelijk is van de voormalige hoogovens. Een conclusie in de Structuurvisie is dat er in de gemeente nog voldoende ruimte is voor bedrijfsvestiging en dat er geen nieuwe ruimte hoeft te worden gereserveerd. Regionaal wordt gemikt op de ontwikkeling van het Business Park Ymond, waar nog voldoende ruimte beschikbaar is.
Voorts is in de Structuurvisie aangegeven dat de Westelijke Randweg een uitbreiding van de verkeersstructuur op regionaal niveau is. Dit betekent een kortsluiting tussen de Rijksstraatweg en de Plesmanweg in Beverwijk zodat doorgaand verkeer vanuit het noorden naar het hoogoventerrein (en visa versa) niet meer door de bebouwde kom van Beverwijk wordt geleid.
Er is een nieuwe Structuurvisie voor het grondgebied van Heemskerk in voorbereiding.