direct naar inhoud van 3.5 Gemeentelijk beleid
Plan: Trompstraat - Hoogeberg
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0453.BP0702TROMPSTRAAT1-I001

3.5 Gemeentelijk beleid

3.5.1 Structuurvisie (2005)

De structuurvisie Velsen 2015, vastgesteld door de gemeenteraad op 19 december 2005, heeft als doel een actueel en samenhangend kader te scheppen voor nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen in de gemeente tot aan 2015. Het is een ruimtelijke vertaling en een verdere uitwerking van de toekomstvisie 2010. Het programma dient te leiden tot een versterking van de ruimtelijke kwaliteit en de leefkwaliteit. De nota spitst zich toe op de vraag waar de verdere verstedelijking van Velsen plaats kan vinden en hoe dit moet gebeuren. Het plangebied is opgenomen als ontwikkellocatie. Zowel bij de uitleggebieden als bij de herstructurering van bestaande gebieden geldt dat de wezenlijke kwaliteiten en de leefbaarheid niet aangetast mogen worden. De belangrijkste ruimtevraag voor de gemeente Velsen ligt op het gebied van wonen.

Om aan de huidige en toekomstige woningvraag te voldoen moet de samenstelling van de voorraad drastisch worden gewijzigd en dient er tevens een kwantitatieve toevoeging plaats te vinden. De ruimte hiervoor is zeer beperkt. Uitleggebieden zijn er nauwelijks.

3.5.2 Woonvisie (2004)

In de Woonvisie beschrijft de gemeente welke resultaten men wil bereiken op het gebied van wonen in de periode tot 2015. Verschillende nota's die op Rijks en provinciaal niveau zijn verschenen hebben als input gediend. Geconstateerd wordt dat er meer behoefte is aan keuzevrijheid en kwaliteit. Niet alleen kwaliteit van de woning, maar ook aan kwaliteit van de woonomgeving. In de woonvisie wordt voorts geconstateerd dat er gelet op de bouwopgave van 2200 woningen voor de periode tot 2015, creatief en economisch met de ruimte moet worden omgesprongen. Dit betekent dat er op sommige plekken de hoogte ingegaan moet worden om op andere plekken de bouw van grondgebonden woningen mogelijk te maken.

Woningvoorraad

Het rijksbeleid spreekt zich uit voor een verhouding van 65% koop en 35% huur van de woningvoorraad. In tegenstelling tot het rijksbeleid streven wij voor Velsen naar een verhouding van 55% koop en 45% huur binnen de gestelde planperiode. Door de beperkte uitbreidingsmogelijkheden zal de transformatie van de woningvoorraad grotendeels binnen bestaand stedelijk gebied plaats moeten vinden. Dit bemoeilijkt het proces. Bij nieuwbouwplannen op aanvullende locaties streven wij naar een verhouding van 30% huur en 70% koop om de verhouding 55-45 voor Velsen te bereiken. Bij herstructureringsplannen zal dit afhankelijk van de planvorming variëren.

Doelgroepen

Ouderen (65+)

In de gemeente Velsen zal het aantal ouderen en de daarmee samenhangende vraag naar voor ouderen geschikte huisvesting de komende jaren sterk toenemen. Op basis van behoefteberekeningen wordt een tekort aan ouderenwoningen verwacht. (Eindrapportage: Geschikte woningvoorraad Velsen; april, 2001). daarmee zijn de ouderen de belangrijkste doelgroep van beleid. Uitgangspunt is dat per wijk/kern (woon)voorzieningen op maat aanwezig zijn. Het is de ambitie van de gemeenten om zowel in te zetten op nieuwbouw van levensloopbestendige woningen, uitermate geschikt voor ouderen, als door aanpassing en opplussen van bestaande complexen. Het basisniveau van een 'voor ouderen geschikte woning' heeft als kenmerk: een woning waarin de functies wonen, slapen, baden en koken op dezelfde verdieping gelegen zijn en die zonder trappen toegankelijk is. Daaraan is uiteraard een aantal aanvullende eisen toe te voegen. Voor nieuwbouw streeft de gemeente het Woonkeurlabel na.

Jongeren (18-30 jaar)

In Velsen is er een tekort aan woningen voor jongeren. Met kamerbewoningsprojecten is in het verleden geprobeerd te voorzien in de wens om zelfstandig te wonen. Echter, uit het woningmarktonderzoek (2001) is gebleken dat deze vorm van woningen niet langer erg gewenst is door de jongeren zelf. Een recent gerealiseerd project bevestigt deze informatie.

Op dit moment is niet duidelijk wat jongeren zelf wél als geschikte zelfstandige woonruimte zien. Vooralsnog gaan we uit van een woonkamer, 1 slaapkamer, een eigen keuken en sanitaire voorzieningen. Wanneer er woningen specifiek voor jongeren gebouwd worden, zullen deze ook voor die doelgroep beschikbaar moeten blijven. Daarom is het zaak de woningen niet te groot te maken zodat er tijdig doorstroom plaats zal vinden. Uiteraard staat woonkwaliteit ook voor jongeren voorop en zal de woning ook weer niet te klein moeten zijn.

Kwetsbare groepen

De vermaatschappelijking van de zorg brengt met zich mee dat steeds meer (kleine) groepen kwetsbare burgers, zoals mensen met een verstandelijke of lichamelijke beperking en mensen met een psychische beperking, een plaats buiten de intramurale instellingen zullen zoeken. Uitgangspunt hierbij is een volwaardig burgerschap. Voor personen met bijvoorbeeld een lichamelijke handicap worden aan woningen materiële eisen gesteld. De vraag door zorginstellingen en allerlei belangengroepen om afspraken met de gemeente te kunnen maken over aantallen woningen welke beschikbaar gesteld kunnen worden voor kwetsbare groepen, is frequent en groeiend. Gezien het kwantitatieve en kwalitatieve tekort aan woningen bestemd voor individuen met een psychische of lichamelijke handicap stellen wij voor om per wijk en per locatie hiervoor mogelijkheden te onderzoeken. Aangepaste woningen worden bij voorrang aan een gehandicapte bewoner beschikbaar gesteld. Hierbij wordt actief bemiddeld om een geschikte kandidaat te vinden.

3.5.3 Archeologie en Monumentenbeleid

Op 3 februari 2005 heeft de gemeenteraad de beleidsnota Monumentenzorg Velsen vastgesteld. De beleidsnota geeft de visie van de gemeente op de monumentenzorg weer. Leidraad hierbij is een zorgvuldig beheer en weloverwogen behoud van het architectonisch en cultuurhistorisch erfgoed, in samenspel met rijk, provincie en particulieren. Het gaat nadrukkelijk om cultuurhistorisch en/of architectuurhistorisch waardevolle objecten, cultuurhistorisch groen en objecten en structuren van historisch-geografische betekenis en bebouwingsstructuren. In verband met het voeren van het integraal gemeentelijk beleid is het van belang dat er een goede afstemming plaatsvindt tussen diverse gemeentelijk disciplines. Cultuurhistorie wordt als vast onderdeel betrokken bij planontwikkelingen en –uitvoering. In hoofdstuk 4 wordt specifiek ingegaan op de cultuurhistorische aspecten van het plangebied.

3.5.4 Verkeersbeleid

In het Lokaal Verkeer- en Vervoersplan 2004 (LVVP) zijn de beleidshoofdlijnen op het gebied van verkeer en vervoer voor de gemeente Velsen vastgelegd. Knelpunten en mogelijke oplossingen worden besproken. Doelstelling van het LVVP is het vergroten van de verkeersveiligheid, de leefbaarheid en de bereikbaarheid.

Voldoende parkeergelegenheid voegt extra kwaliteit toe aan de woning. Op 29 september 1999 is door de Velsense Gemeenteraad een “Leidraad voor de inrichtingswerken van de openbare ruimte” (LIOR) vastgesteld. Hierin is een overzicht opgenomen van het aantal parkeerplaatsen dat in Velsen gerealiseerd dient te worden bij nieuwbouwprojecten.

3.5.5 Ruimte voor Groen

Op 11 juni 2009 heeft de gemeenteraad het nieuwe groenbeleidsplan “Ruimte voor Groen” vastgesteld. Het grootste deel van het plangebied is in Ruimte voor Groen gerekend tot de te behouden groenstructuur van de gemeente Velsen. Wanneer een deel van het groen verloren gaat, geldt een compensatieplicht.

3.5.6 WMO beleidsplan 2008-2011

De gemeente hecht erg aan een sterke sociale infrastructuur in de gehele gemeente, met sociale cohesie, maatschappelijke participatie en integratie voor alle burgers (jong en oud) als kernbegrippen.

Een goede paraplu daarvoor is onder meer het WMO-beleid, verwoord in het huidige WMO-beleidsplan 2008-2011. Vanuit dat beleid wordt het maatschappelijk middenveld, de in Velsen actieve organisaties voor zorg, welzijn, gezondheidszorg, maatschappelijke dienstverlening, gefaciliteerd en aangestuurd.

Via de wijkgerichte dienstverlening en burgerparticipatie en de prestatie afspraken met de woningbouwcorporaties krijgt dit een nadere invulling. Onze inspanningen zijn er dus op gericht dat de burgers zelfstandig (al dan niet met ondersteuning) veilig in de eigen omgeving kunnen blijven wonen. Het initiatief van Woningbedrijf Velsen om zorgwoningen aan de Trompstraat te bouwen zal hier uitstekend op kunnen inspelen.