direct naar inhoud van 9.11 VROM-Inspectie
Plan: Trompstraat - Hoogeberg
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0453.BP0702TROMPSTRAAT1-I001

9.11 VROM-Inspectie

a Externe veiligheid

Een deel van het plangebied ligt binnen een afstand van 200 m van een transportroute voor gevaarlijke stoffen. Daarom moet in het stuk verwezen worden naar de op 4 januari 2010 gewijzigde Circulaire Risiconormering vervoer gevaarlijke stoffen.

Er wordt verwezen naar ondezoeksrapport van Cauberg-Huygen. Deze is niet als bijlage toegevoegd. VROM-Inspectie geeft aan dit aspect bij het ontwerp te beoordelen.

b Geluid

In paragraaf 4.5 staat dat akoestisch onderzoek nodig is. Ook voor wegverkeerslawaai is onderzoek nodig.

c Water

De doelstellingen van de Kaderrichtlijn Water (paragraaf 3.3) zijn breder dan in de toelichting is opgenomen. Verzocht wordt de tekst aan te passen

De Vierde Nota Waterhuishouding is vervangen door het Nationaal Waterplan. Verzocht wordt de toelichting hierop aan te passen.

d Maatschappelijk leven

Verzocht wordt om in hoofdstuk 3 het Actieplan gelijke behandeling in de praktijk toe te voegen en in de toelichting aan te geven op welke wijze invulling wordt gegeven aan dit beleid in het bestemmingsplan. Dit beleid is relevant omdat het mede gericht is op het realiseren van zorgwoningen. Het Actieplan gelijke behandeling in de praktijk is gericht op het voorkomen en oplossen van knelpunten voor mensen met beperkingen in het dagelijks leven. In het bestemmingsplan moet een visie staan waarin is aangegeven welke faciliteiten voor mensen met beperkingen en hun zorgverleners in de openbare ruimte van het plangebied worden gerealiseerd.

4e Mobiliteit

Dit plan is gericht op herontwikkeling van het plangebied. In verband hiermee is het beleid in de hoofdstukken 6 (Veiligheid) en 7 (Leefbaarheid) van de Nota Mobiliteit van belang. Dit beleid is gericht op een veilige verkeersafwikkeling met een zo gering mogelijk milieubelasting. Geadviseerd wordt dit beleid in hoofdstuk 3 toe te voegen.

Reactie gemeente ad a Externe veiligheid

In het bestemmingsplan zal verwezen worden naar de gewijzigde Circulaire. Het onderzoeksrapport van Cauberg-Huygen was opgenomen als bijlage bij het digitale voorontwerp-bestemmingsplan, zoals het beschikbaar was op de landelijke voorziening ruimtelijkeplannen.nl. Wij vertrouwen er op dat u in de ontwerp-fase van het plan deze bijlage bestudeert. Conclusie: Het bestemmingsplan wordt aangepast.

Reactie gemeente ad b Geluid

In het geluidsrapport behorende bij de hogere waardenprocedure wordt ook het akoestisch onderzoek naar wegverkeerslawaai opgenomen. Hier zal in de tekst naar verwezen worden, het rapport wordt als bijlage bij het bestemmingsplan gevoegd. Conclusie: Het bestemmingsplan wordt aangepast.

Reactie gemeente ad c Water

Wij zullen het bestemmingsplan aanvullen onder Kaderrichtlijn Water en actualiseren waar het gaat over de Vierde Nota Waterhuishouding. Conclusie: Het bestemmingsplan wordt aangepast.

Reactie gemeente ad d Maatschappelijk leven

Het actieplan richt zich op het overtuigen van de samenleving dat mensen met beperkingen erbij horen als gewone burgers, het feitelijk buitensluiten uit de samenleving zoveel mogelijk verminderen en gebruikmaken van de verworvenheden en mogelijkheden van goede voorzieningen voor integratie. Het realiseren van zorgwoningen past binnen dit beleid omdat op deze wijze mensen met een beperking een woning wordt geboden in een 'reguliere' woonomgeving, maar wel met de voorzieningen die deze groep nodig heeft. Bovenstaande tekst wordt toegevoegd aan het bestemmingsplan. Conclusie: Het bestemmingsplan wordt aangepast.

Reactie gemeente ad e Mobiliteit

Er zal een nieuwe tekst onder het kopje 'Nota Mobiliteit worden opgenomen:

De Nota Mobiliteit geeft de hoofdlijnen van het nationale verkeers- en vervoersbeleid voor de komende decennia. Centraal staat dat mobiliteit een noodzakelijke voorwaarde is voor economische en sociale ontwikkeling. Een goed functionerend systeem voor personen- en goederenvervoer en een betrouwbare bereikbaarheid zijn essentieel om de economie en de internationale concurrentiepositie van Nederland te versterken. Deze Nota Mobiliteit geeft aan op welke wijze het Rijk dit wil doen. De Nota Mobiliteit is een uitwerking van de Nota Ruimte en bij de totstandkoming van dit beleidsvoornemen hebben provincies, WGRplusregio's, gemeenten en waterschappen conform de Planwet Verkeer en Vervoer hun

bijdragen geleverd. Het mobiliteitsbeleid heeft ten doel een groeiende verplaatsingsbehoefte te faciliteren door middel van een doelmatig, veilig en duurzaam functionerend verkeers- en vervoerssysteem, dat een essentiƫle voorwaarde is voor welvaart en welzijn. Vanuit deze doelstelling zijn bereikbaarheid, veiligheid en leefbaarheid speerpunten van beleid. Het nu voorliggende bestemmingsplan voorziet niet in ingrepen in de hoofdinfrastructuur, zodat het bestemmingsplan in overeenstemming is met de Nota Mobiliteit. Conclusie: Het bestemmingsplan wordt aangepast.