Plan: | Wijk aan Zeeërweg-Motorhuis |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0453.BP0704WIJKAANZEEE1-I001 |
De structuurvisie Velsen 2015, vastgesteld door de gemeenteraad op 19 december 2005, heeft als doel een actueel en samenhangend kader te scheppen voor nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen in de gemeente tot aan 2015. Het is een ruimtelijke vertaling en een verdere uitwerking van de toekomstvisie 2010. Het programma dient te leiden tot een versterking van de ruimtelijke kwaliteit en de leefkwaliteit. De visie spitst zich toe op de vraag waar de verdere verstedelijking van Velsen plaats kan vinden en hoe dit moet gebeuren. Het plangebied is opgenomen als ontwikkellocatie. Zowel bij de uitleggebieden als bij de herstructurering van bestaande gebieden geldt dat de wezenlijke kwaliteiten en de leefbaarheid niet aangetast mogen worden. De belangrijkste ruimtevraag voor de gemeente Velsen ligt op het gebied van wonen.
Om aan de huidige en toekomstige woningvraag te voldoen moet de samenstelling van de voorraad drastisch worden gewijzigd en dient er tevens een kwantitatieve toevoeging plaats te vinden. De ruimte hiervoor is zeer beperkt. Uitleggebieden zijn er nauwelijks.
In de woonvisie beschrijft de gemeente welke resultaten men wil bereiken op het gebied van wonen in de periode tot 2015. Verschillende nota's die op Rijks en provinciaal niveau zijn verschenen hebben als input gediend. Geconstateerd wordt dat er meer behoeft is aan keuzevrijheid en kwaliteit. Niet alleen kwaliteit van de woning, maar ook aan kwaliteit van de woonomgeving. In de woonvisie wordt voorts geconstateerd dat er gelet op de bouwopgave van 2200 woningen voor de periode tot 2015, creatief en economisch met de ruimte moet worden omgesprongen. Dit betekent dat er op sommige plekken de hoogte ingegaan moet worden om op andere plekken de bouw van grondgebonden woningen mogelijk te maken.
Woningvoorraad
Het rijksbeleid spreekt zich uit voor een verhouding van 65% koop en 35% huur van de woningvoorraad. In tegenstelling tot het rijksbeleid streven wij voor Velsen naar een verhouding van 55% koop en 45% huur binnen de gestelde planperiode. Door de beperkte uitbreidingsmogelijkheden zal de transformatie van de woningvoorraad grotendeels binnen bestaand stedelijk gebied plaats moeten vinden. Dit bemoeilijkt het proces. Bij nieuwbouwplannen op aanvullende locaties streven wij naar een verhouding van 30% huur en 70% koop om de verhouding 55-45 voor Velsen te bereiken. Bij herstructureringsplannen zal dit afhankelijk van de planvorming variëren.
Op 3 februari 2005 heeft de gemeenteraad de beleidsnota Monumentenzorg Velsen vastgesteld. De beleidsnota geeft de visie van de gemeente op de monumentenzorg weer. Leidraad hierbij is een zorgvuldig beheer en weloverwogen behoud van het architectonisch en cultuurhistorisch erfgoed, in samenspel met rijk, provincie en particulieren. Het gaat nadrukkelijk om cultuurhistorisch en/of architectuurhistorisch waardevolle objecten, cultuurhistorisch groen en objecten en structuren van historisch-geografische betekenis en bebouwingsstructuren. In verband met het voeren van het integraal gemeentelijk beleid is het van belang dat er een goede afstemming plaatsvindt tussen diverse gemeentelijk disciplines. Cultuurhistorie wordt als vast onderdeel betrokken bij planontwikkelingen en –uitvoering. In paragraaf 4.8 wordt specifiek ingegaan op de cultuurhistorische aspecten van het plangebied.
In het Lokaal Verkeer- en Vervoersplan 2004 (LVVP) zijn de beleidshoofdlijnen op het gebied van verkeer en vervoer voor de gemeente Velsen vastgelegd. Knelpunten en mogelijke oplossingen worden besproken. Doelstelling van het LVVP is het vergroten van de verkeersveiligheid, de leefbaarheid en de bereikbaarheid.
Het uitgangspunt van het parkeerbeleid in de gemeente is dat er bij nieuwe ontwikkelingen parkeren op eigen terrein dient plaats te vinden. De normen voor het aantal aan te leggen parkeerplaatsen op deze locatie zijn opgenomen in Parkeernormen Gemeente Velsen (2006).
Het plan, Ruimte voor Groen genaamd, vervangt het groenstructuurplan. De gemeenteraad heeft dit in 2009 vastgesteld.
De gemeente hecht erg aan een sterke sociale infrastructuur in de gehele gemeente, met sociale cohesie, maatschappelijke participatie en integratie voor alle burgers (jong en oud) als kernbegrippen.
WMO-beleidsplan 2008-2011
Een goede paraplu voor het maatschappelijk beleid is onder meer het WMO-beleid, verwoord in het huidige WMO-beleidsplan 2008-2011. Vanuit het beleid wordt het maatschappelijk middenveld, de in Velsen actieve organisaties voor zorg, welzijn, gezondheidszorg, maatschappelijke dienstverlening, gefaciliteerd en aangestuurd. Via de wijkgerichte dienstverlening en burgerparticipatie en de prestatie afspraken met de woningbouwcorporaties krijgt dit een nadere invulling. De inspanningen zijn er dus op gericht dat de burgers zelfstandig (al dan niet met ondersteuning) veilig in de eigen omgeving kunnen blijven wonen. Het initiatief van AWV Eigen haard om zorgappartementen te bouwen speelt hier op in.