Plan: | Wijk aan Zeeërweg-Motorhuis |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0453.BP0704WIJKAANZEEE1-I001 |
Om te kunnen bepalen of een ruimtelijk plan voldoet aan de externe veiligheidsnormen, moeten eerst het plaatsgebonden risico (hierna: PR) en het groepsrisico (hierna: GR) worden bepaald. De verantwoordingsplicht is aan de orde als het invloedsgebied
(effectafstand 1% lethaliteit) van een BEVI-inrichtingen over het gebied waarvoor een ruimtelijk plan wordt opgesteld, valt en/of het plangebied in het toetsingsgebied (200 meter) aan weerszijden van een transportroute is gelegen.
Conclusie
De beoogde ruimtelijke ontwikkelingen op twee locaties aan de Wijk aan Zeeërweg in IJmuiden liggen in het invloedsgebied van DSM Agro en Corus en in het toetsingsgebied (200 m) van een ondergrondse aardolieleiding (Chevron) en de Kanaaldijk. De beide plannen nemen ten aanzien van alle genoemde risicobronnen het plaatsgebonden risico van 10-6/jaar in acht en voldoen daarmee aan het BEVI. Het groepsrisico van DSM Agro, Corus en de ondergrondse Chevron-buisleiding ligt en blijft liggen onder de oriënterende waarde.
De informatie die beschikbaar is over het transport van met name LPG (categorie GF3-stof) over de Kanaaldijk is uiteenlopend. Uitgaande van de situatie zoals die onlangs door het ingenieursbureau Cauberg-Huygen is doorgerekend voor de beoogde nieuwbouwlocatie Trompstraat-Hoogedijk in IJmuiden, kan gesteld worden dat ook het groeprisico door het transport van gevaarlijke stoffen over de Kanaaldijk niet wordt overschreden.
Het transport van gevaarlijke stoffen over de Kanaaldijk zal in de 2de fase van het project Routering nader worden beschouwd. De 2de fase start in januari 2010.