direct naar inhoud van 4.4 Geluid
Plan: Wijk aan Zeeërweg-Motorhuis
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0453.BP0704WIJKAANZEEE1-I001

4.4 Geluid

Inleiding
In het kader van de Wet geluidhinder liggen er zones rond wegen, spoorlijnen en gezoneerde industrieterreinen. Wegen op een woonerf of met een maximumsnelheid van 30 km/uur hebben geen zone. Binnen een zone moet voor het realiseren van nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen, zoals woningen, onderzoek worden gedaan naar de optredende geluidbelasting. Als de geluidsbelasting de voorkeursgrenswaarde van een geluidbron overschrijdt, kan een hogere waarde procedure worden gevoerd. Een hogere waarde kan worden vastgesteld tot de maximale ontheffingswaarde voor de betreffende geluidbron.

Wegverkeerslawaai
Alle wegen die om het plangebied liggen hebben een maximumsnelheid van 30 km/uur en zijn daarom gedezoneerd. Het plangebied ligt door omliggende bebouwing afgeschermd van verder weg gelegen, wel gezoneerde wegen, waardoor de voorkeursgrenswaarde niet wordt overschreden. Er hoeft daarom geen hogere waarden procedure te worden gevoerd.

De Wijk aan Zeeërweg en de Houtmanstraat veroorzaken wel een relevante geluidsbelasting, van rond de 60 dB (exlusief aftrek conform artikel 110g Wet geluidhinder), op de gevels van de nieuwe appartementengebouwen. De nieuwe woningen moeten daarom worden uitgevoerd met een zodanige geluidwering van de gevels, dat het in het Bouwbesluit voorgeschreven maximale geluidniveau van 33 dB, in de woningen niet word overschreden.

(Voor het aanvragen van de bouwvergunning zijn de exacte geluidsbelastingen per gevel op te vragen bij Milieudienst IJmond.)

Railverkeerslawaai
Het plangebied ligt niet binnen de zone vanwege een spoorlijn.

Industrielawaai
Het plangebied ligt binnen de zone van het in het kader van de Wet geluidhinder gezoneerde industrieterrein IJmond. Voor het realiseren van een nieuwe geluidsgevoelige bestemming moet de geluidsbelasting worden bepaald vanwege het industrieterrein. De voorkeursgrenswaarde voor industrielawaai is 50 dB(A). Het plangebied ligt temidden van bestaande bebouwing en de toekomstige appartementengebouwen worden vrijwel niet hoger dan de omliggende bebouwing. Door de afstand tot het industrieterrein en de afschermende omliggende bebouwing, wordt de voorkeursgrenswaarde vanwege industrielawaai niet overschreden.

Luchtvaartlawaai
Het plangebied ligt niet binnen het beperkingengebied van het Luchthaven indelingsbesluit voor de luchthaven Schiphol. Ook ligt het plangebied niet binnen de 20 KE contour vanwege Schiphol uit de Nota Ruimte. Binnen de 20 KE contour zijn geen nieuwe uitleglocaties voor woningbouw mogelijk.