direct naar inhoud van 4.1 Verkeer en parkeren
Plan: Gymzaal Santpoort-Zuid
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0453.BP1701GYMZAALSANT1-R002

4.1 Verkeer en parkeren

4.1.1 Verkeersontsluiting

Velsen heeft in 2004 een Lokaal Verkeers- en Vervoersplan (LVVP '04) vastgesteld. Het plan legt de visie van de gemeente op de verkeersstructuur en hoofdlijnen van het verkeers- en vervoersbeleid van de gemeente vast voor de komende 10 tot 15 jaar en beschrijft de toekomstige verkeersstructuur, de maatregelen die moeten worden uitgevoerd en de te ondernemen acties.

Omdat de beoogde gymzaal onderdeel zal zijn van de naastgelegen Brederode Daltonschool kan worden geconcludeerd dat er nagenoeg geen extra verkeer gegenereerd zal worden door de ontwikkeling. De extra verkeersbewegingen die als gevolg van de ontwikkeling zullen ontstaan op de omliggende wegen zijn dan ook zeer beperkt te noemen. Voor de Brederode Daltonschool is reeds onderzoek gedaan naar de verkeersveiligheid en het verkeerslawaai rondom het plangebied. Aangezien de gymzaal geen geluidsgevoelige functie betreft, is verder onderzoek hieromtrent niet noodzakelijk en zal dit buiten de beschouwing worden gelaten.

4.1.2 Parkeren

Het plan voor de gymzaal in Santpoort-Zuid bevat circa 500 m² brutovloeroppervlakte (bvo). Overdag vervult de gymzaal een functie als gebruiksruimte voor de basisschool. Als uitbreiding van de school zijn vanuit de geldende parkeernormen (december 2009) geen extra parkeerplaatsen benodigd. Alleen bij uitbreiding van een basisschool met leslokalen dient namelijk in extra parkeergelegenheid te worden voorzien. In de avond zal de gymzaal een functie als sportzaal vervullen. De gemeentelijke parkeernorm voor een sporthal bedraagt 2,0 parkeerplaats per 100 m² BVO. De gemeente is derhalve verplicht om 10 extra parkeerplaatsen te creëren op eigen terrein. Het is echter niet mogelijk om op eigen terrein of in de directe omgeving nieuwe parkeerplaatsen te creëren zonder daarbij het bestaande groen verder aan te tasten. In de directe omgeving is de parkeerdruk echter dusdanig dat de parkeerdruk die de sportzaal 's avonds genereert kan worden opgevangen in de openbare ruimte. Ook het terrein bij treinstation Santpoort-Zuid biedt 's avonds voldoende mogelijkheid om te parkeren. Het gebruik van de openbare parkeerruimte dient volgens de geldende parkeernormen echter wel gecompenseerd te worden door de gemeente. Deze compensatie kan bijvoorbeeld bestaan uit het verbeteren en uitbreiden van de voorzieningen voor het fietsparkeren bij de sportzaal.