Plan: | Zuiderscheg |
---|---|
Status: | ontwerp |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0453.Bp1200ZUIDERSCHEG1-O003 |
Ruimtelijk beleid (relatie met rijks-, provinciaal en gemeentelijk beleid)
De Structuurvisie Velsen 2015 heeft als doel een actueel en samenhangend kader te scheppen voor nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen in de gemeente tot aan 2015. Het is een ruimtelijke vertaling en een verdere uitwerking van de toekomstvisie 2010. Het programma dient te leiden tot een versterking van de ruimtelijke kwaliteit en de leefkwaliteit. De nota spitst zich toe op de vraag waar de verdere verstedelijking van Velsen plaats kan vinden en hoe dit moet gebeuren.
Zowel bij de uitleggebieden als bij de herstructurering van bestaande gebieden geldt dat de wezenlijke kwaliteiten en de leefbaarheid niet aangetast mogen worden. De belangrijkste ruimtevraag voor de gemeente Velsen ligt op het gebied van wonen. Binnen dit plangebied is toevoeging van woningbouw niet mogelijk. Binnen het plangebied wordt een combinatie gezocht van recreatie, groen, bedrijvigheid en cultuurhistorie. In de Structuurvisie wordt de Zuiderscheg opgevoerd als 'kleinschalig' bedrijventerrein direct ten zuiden van de Amsterdamseweg. Deze eventuele toevoeging maakt een nieuwe ontsluitingsweg dan noodzakelijk. Rekeninghoudend met de combinatie met het bestaande archeologisch monument en de ligging naast het recreatiegebied, is door de gemeenteraad deze ontwikkellocatie aangemerkt voor bedrijven in milieucategorie 1 en 2.
Volkshuisvestingsbeleid
Van wonen nu en in de toekomst is in de Zuiderscheg geen sprake vanwege de milieubeperkingen als gevolg van de 20KE-norm van het luchtvaartverkeer. Daarnaast ligt het gebied tegen het westelijke deel van de buffer tussen Velsen en Amsterdam aan.
Archeologie- en monumentenbeleid
Het plangebied bevat in de bodem restanten van Romeinse forten uit het begin van de jaartelling, een deel (ongeveer 18 ha) van de Zuiderscheg heeft daarom de status van een wettelijk beschermd rijksmonument. Deze bescherming wordt gewaarborgd door de Monumentenwet 1988 middels een vergunningsvereiste. De kabel- en leidingenstrook in de westelijke randzone van de gehele Zuiderscheg staat op gespannen voet met de archeologische rijkdom van dit deel van Velsen. Verder dient er in de Zuiderscheg in principe rekening gehouden te worden met het programma van eisen gesteld door de Rijksdienst voor Archeologie, Cultuurlandschap en Monumenten (RACM) voor het beschermde Rijksmonument, Velsen II.
Verkeersbeleid
In het LVVP 2004 (Lokaal Verkeers- en Vervoersplan ) zijn de beleidshoofdlijnen op het gebied van verkeer en vervoer voor de gemeente Velsen vastgelegd. Knelpunten en mogelijke oplossingen worden besproken. Doelstelling van het LVVP is het vergroten van de verkeersveiligheid, de leefbaarheid en de bereikbaarheid. Voor het plangebied worden de volgende uitspraken gedaan:
Binnen enkele jaren is een capaciteitsverhoging van de kruispunten Amsterdamseweg met de afritten/opritten van de A22 nodig. Door de ruimtelijke ontwikkelingen en autonome groei ontstaan namelijk forse capaciteitsproblemen. De congestieproblemen op deze kruispunten zijn de spil in de bereikbaarheid van IJmuiden. Op de kruisingen moet de capaciteit worden vergroot door extra rijstroken aan te leggen. De provincie Noord-Holland is wegbeheerder van deze kruispunten. Op dit moment verricht zij een studie naar de mogelijkheden om de capaciteit van de kruispunten te vergroten.
Milieubeleid
Het milieubeleidsplan2008-2012 heeft een looptijd tot 2012. Het volgt op de milieuvisie van 2002-2006. Het beleidsplan is bepalend voor de strategie die de gemeente Velsen in de komende jaren volgt op het gebied van milieu. Het integraal beeld van de milieuproblematiek is dat dit complex is en dat de gemeente en de regio zwaar belast zijn. Om de leefbaarheid in de gemeente nu en in de toekomst te garanderen, is een extra impuls op het gebied van duurzame ontwikkeling noodzakelijk. Hiervoor is een uitvoeringsprogramma opgesteld.
Groen – en waterbeleid
Een nieuw beleidsplan voor het totale openbare groenareaal in Velsen, Ruimte voor Groen genaamd, is in mei 2009 vastgesteld en vervangt hiermee alle voorgaande
groenbeleidsstukken. Voor groengerelateerde bestemmingen in dit betemmingsplan zullen de uitgangspunten van “Ruimte voor Groen” leidend zijn.
In "Ruimte voor Groen" is het Zuiderscheggebied met name van belang door de ligging in de ecologische structuur in Velsen. Door de sterk toenemende bebouwing en infrastructuur komen de groen en natuurgebieden steeds meer geïsoleerd te liggen. Dat is ongunstig voor de overlevingskansen van de flora en fauna in die gebieden. Om dit effect te verminderen moeten er ecologische verbindingen aangelegd worden. Ecologische verbindingszones zijn de gebieden die verplaatsing, verbreiding en uitwisseling van planten- en diersoorten tussen gescheiden biotopen mogelijk maakt. Het Zuiderscheggebied is van belang voor de verbinding van Duin en Kruidberg/Heerenduinen, via de buitenplaatsen naar Spaarnwoude. Bij herinrichting moet er dus voldoende ruimte zijn om het functioneren van de verbinding te waarborgen. Recreatie en natuur kunnen goed samengaan, mits er genoeg rust en schuilmogelijkheid voor fauna blijft. Een samengaan met bedrijvigheid is ook wel mogelijk, maar ligt minder voor de hand.
Sport- en recreatiebeleid
In het gebied ligt het water 'De Ven' dat Schaatsvereniging Velsen gebruikt als ijsbaan. De vereniging betrekt elektriciteit (voor lichtmasten en geluid) van de Reinunie, daarnaast staat er een container met materiaal. De kleine vijver naast De Ven wordt gebruikt voor modelboten. De modelboot vereniging heeft er een onderkomen staan. In het plangebied zijn voorts wandel-, trim- en fietspaden die gebruikt worden door ongeorganiseerde sporters.
Economisch beleid
Via een raadsmotie is in de Structuurvisie Velsen 2015 het nieuw te ontwikkelen deel van de Zuiderscheg aangewezen als bedrijvengebied voor bedrijven in milieucategorie 1 & 2. In de toelichting wordt gerept over het bestemmen van de Zuiderscheg voor recreatieve bedrijven. Voor de gemeente is de kleinschalige ontwikkeling van bedrijfsterrein zoals genoemd in de structuurvisie het uitgangspunt.
Horecabeleid
Van horeca is in het gebied geen sprake en er zijn tevens geen ontwikkelingen bekend die beleidsvorming voor dit onderwerp noodzakelijk maken.
Prostitutiebeleid
Per 1 oktober 2000 is het algemene bordeelverbod (artikel 250bis Wetboek van Strafrecht) opgeheven. Dit betekent dat het exploiteren van prostitutie (in bordelen of anderszins) vanaf deze datum een legale beroepsuitoefening is. Door de gemeenteraad van Velsen is in september 2000 de nota Integraal prostitutiebeleid vastgesteld. In de nota wordt aangegeven dat er een vergunningplicht is voor seksinrichtingen en dat raam- en straatprostitutie niet is toegestaan.
Ruimtelijk gezien is er door de raad aangegeven dat alleen in het havengebied van Velsen maximaal 2 seksinrichtingen gevestigd mogen zijn. In de rest van de gemeente is geen seksinrichting toegestaan.