direct naar inhoud van Toelichting
Plan: PWN Velserbroek
Status: vastgesteld
Plantype: wijzigingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0453.WP1304PWNVELSERBR1-R001

Toelichting

De toelichting dient een duidelijk beeld van het wijzigingsplan en van de daaraan ten grondslag liggende gedachten te geven. Met name een goede afstemming tussen de toelichting en de beide juridische onderdelen van het wijzigingsplan is van groot belang. De plantoelichting geeft een toelichting op het wijzigingsplan, maar maakt geen deel uit van het wijzigingsplan.

Hoofdstuk 1 Inleiding

In dit hoofdstuk wordt de aanleiding voor de wijzigingsplan herziening en de ligging en begrenzing van het plangebied aangegeven. Dit wordt geïllustreerd door middel van het opnemen van een kaartfragment, waaruit de ligging van het plangebied blijkt.

1.1 Aanleiding

De directe aanleiding om voor dit gebied een nieuw wijzigingsplan op te stellen, is het feit dat PWN het hoofdkantoor wil uitbreiden. Daarvoor wordt gebruik gemaakt van de binnenplanse wijzigingsbevoegdheid om het bebouwingspercentage te verhogen.

1.2 Plangebied

Het wijzigingsplan wordt begrensd door het bestaande bouwvlak van het kantoor van PWN aan de Rijksweg in de Velserbroek.

afbeelding "i_NL.IMRO.0453.WP1304PWNVELSERBR1-R001_0001.png"

Afbeelding 1 Plangebied

1.3 Doel

Het doel van het nieuwe wijzigingsplan is een planologisch kader op te stellen waarbinnen de nieuwe ontwikkelingen kunnen plaatsvinden.

Hoofdstuk 2 Randvoorwaarden, onderzoek en verantwoording

2.1 Inleiding

In dit hoofdstuk wordt ingegaan diverse sectorale aspecten die van belang zijn voor de uitvoering van het wijzigingsplan.

2.2 Bodem

2.2.1 Wet bodembescherming

Als sprake is van ernstige bodemverontreiniging dan is de Wet bodembescherming (Wbb) van kracht. Het doel van de Wbb is in de eerste plaats het beschermen van de (land- of water-) bodem zodat deze kan worden benut door mens, dier en plant, nu en in de toekomst. Via de Wbb heeft de Rijksoverheid de mogelijkheid algemene regels te stellen voor de uitvoering van werken, het transport van stoffen en het toevoegen van stoffen aan de bodem.

Ontwikkelingen kunnen pas plaatsvinden als de bodem, waarop deze ontwikkelingen gaan plaatsvinden, geschikt is of geschikt is gemaakt voor het beoogde doel. Bij nieuwbouwactiviteiten dient de bodemkwaliteit door middel van onderzoek in beeld te zijn gebracht. In het algemeen geldt dat nieuwe bestemmingen bij voorkeur op een schone bodem dienen te worden gerealiseerd. In dit wijzigingsplan veranderd de functie van het perceel niet.

2.2.2 Besluit bodemkwaliteit

Op 1 juli 2008 is het Besluit bodemkwaliteit (volledig) in werking getreden. Het doel van dit besluit is de bodem beter te beschermen en meer ruimte te bieden voor nieuwe bouwprojecten. Ook geeft het besluit gemeenten en provincies meer verantwoordelijkheid om de bodem te beheren.

In de gemeente Velsen is het generieke beleid vanuit het Besluit bodemkwaliteit van kracht. Op basis van het Besluit bodemkwaliteit is een bodemfunctieklassenkaart vastgesteld. Het plangebied valt in de klasse 'industrie'. Bij grondverzet dient de kwaliteit van de bodem te worden vastgesteld door middel van partijkeuringen. Dit geldt zowel voor de kwaliteit van de toe te passen grond als van de ontvangende bodem. Om een partij grond te mogen toepassen moet de partij worden getoetst aan zowel de bodemkwaliteit van de ontvangende bodem als aan de bodemfunctieklasse van de ontvangende bodem. Bij deze dubbele toets geldt dat de kwaliteitsklasse van de toe te passen partij grond moet voldoen aan de strengste norm.

2.3 Ecologie

Er is gekeken naar de ecologische waarden. Daarbij is geconstateerd dat de ecologische waarde van de locatie nihil is. Gezien de locatie is er ook geen beschermende flora en fauna te verwachten.

De natuurbeschermingswet is op deze locatie niet van toepassing.

2.4 Externe Veiligheid

Het plangebied ligt binnen het invloedsgebied van de A/N208. De provinciale weg is vrijgegeven voor vervoer van gevaarlijke stoffen. Het wijzigingsgebied ligt binnen de 200 m-toetsingszone van de weg. In opdracht van de provincie NH zijn in 2010 tellingen uitgevoerd. Hieruit blijkt dat er op de N208 geen sprake is van overschrijdingen van het groepsrisico. Het groepsrisico is op alle wegvakken kleiner dan 0,1 keer de oriëntatiewaarde. De weg heeft geen 10-6/jaar contour. Toename van het aantal personen door beoogde wijziging is 180 personen. Er is er sprake is van een toename van minder dan 10% van de dichtheid van het aantal personen in het invloedsgebied. Hierdoor neemt het groepsrisico iets toe. Deze toename zal gezien het feit dat het groepsrisico kleiner is dan 0,1 keer de oriëntatiewaarde niet leiden tot een overschrijding van de oriëntatiewaarde.

2.5 Duurzaam bouwen

Om inzicht te krijgen in de duurzaamheid van nieuwbouwprojecten stimuleert de gemeente Velsen het gebruik van GPR Gebouw. GPR Gebouw is een relatief eenvoudig instrument waarmee prestaties worden uitgedrukt in rapportcijfers van 1 tot 10.

De ambitie van de gemeente Velsen is minimaal een 7 te scoren op het thema energie en gemiddeld een 7 voor de thema's milieu, gezondheid, gebruikskwaliteit en toekomstwaarde. PWN heeft inmiddels de GPR Gebouw berekening ingevuld, de scores voldoen aan het gestelde beleid.

2.6 Cultuurhistorie

De bermsloot aan de oostzijde van de Rijksweg zal worden verbreed. Dit houdt rechtstreeks verband met de geplande uitbreiding van het PWN-kantoor. Met de verbreding van de voornoemde bermsloot is er sprake van grondverzet over een oppervlak van meer dan 100 m2 (circa 160 m2). Vanwege de hoge archeologische potentie van dit gebied is het noodzakelijk het bodemarchief aldaar deskundig te documenteren. Daartoe zal tijdens de uitvoering van de grondwerkzaamheden de gemeente volop de gelegenheid worden geboden om deze werkzaamheden naar bevind van zaken archeologisch te begeleiden en ter plaatse een profiel - al dan niet over de volle lengte - in kaart te brengen.

2.7 Stedenbouw

Voor de uitbreiding van het PWN kantoor is gekozen voor een volume dat aan de noordoost zijde wordt toegevoegd aan het bestaande gebouw.

Met uitzondering van een nieuwe tourniquette en miva toegang is de renovatie / nieuwbouw alleen zichtbaar van de achterzijde van het gebouw (beredeneert vanaf de Rijksweg).

Het toegevoegde volume verbindt de bestaande gebouwdelen op de begane grond en eerste verdieping met elkaar en functioneert als restaurant en ontmoetingsplein.

Het volume is opgebouwd uit een vloervlak dat aan de noordzijde omklapt tot een wand met relatief kleine horizontale openingen. Deze wand ontneemt bezoekers het zicht op het achtergelegen magazijn.

Het vloervlak loopt van binnen door naar buiten waar het een terras vormt aan de vijver. De omgevouwen schijf ligt in een vijver die als een haak om het nieuwe volume gesitueerd is.

De aan de noordelijke kant van het gebouw gelegen utilitaire buitenruimte wordt heringericht ten behoeve van de benodigde parkeerplaatsen voor de uitbreiding van het aantal werknemers bij PWN. De aanwezige grondwal parallel langs de Rijksweg (N208) zal hierdoor komen te vervallen en de bestaande bomen blijven gehandhaafd. Het hekwerk rond de parkeerplaatsen aan de Rijksweg kant zal met groen blijvende klimmers worden afgeplant. Dit zal met behoud van de bestaande bomen het zicht vanuit de Rijksweg op de parkeerplaatsen beperken. Verder zal er voor de verkeersdeelnemers, die gebruik maken van de Rijksweg geen substantiële veranderingen aan het terrein waar te nemen zijn.

afbeelding "i_NL.IMRO.0453.WP1304PWNVELSERBR1-R001_0002.png"   afbeelding "i_NL.IMRO.0453.WP1304PWNVELSERBR1-R001_0003.png"  
oude situatie   nieuwe situatie  

Afbeelding 2; situatieschets

2.8 Verkeer & vervoer

In de wijzigingsbevoegdheid is opgenomen dat er voldoende parkeergelegenheid dient te zijn (ondergronds, op maaiveld of gebouwd parkeren (maximaal 1 laag). In de voorgenomen plannen wordt aan deze voorwaarde voldaan. De uitbreiding voorziet in ruim voldoende parkeergelegenheid op eigen terrein. Van 281 parkeerplaatsen in de huidige situatie gaat men naar 363 parkeerplaatsen na de uitbreiding. Dit is een toename van 82 parkeerplaatsen. Op basis van het uitbreidingsprogramma zijn 32 parkeerplaatsen extra nodig.

Hoofdstuk 3 Waterparagraaf

Op grond van het Bro (Besluit ruimtelijke ordening) dient in de toelichting afzonderlijk te worden aangegeven welke de gevolgen voor het plan zijn voor de waterhuishouding.

In het rapport van de Commissie Waterbeheer 21e eeuw is geconcludeerd dat Nederland zijn waterhuishouding niet op orde heeft. Water dient in de toekomst een mede-ordend principe te worden. In het bestemmingsplan dient daarom aandacht besteed te worden aan water. Recent is er een Nationaal waterakkoord gesloten tussen het Rijk, gemeenten, waterschappen en provincies, waarin opgenomen is hoe de partijen met water wensen om te gaan. De opgave is te zorgen voor veiligheid en te beschikken over voldoende mogelijkheden voor waterberging ter voorkoming van waterlast, watertekort en het verslechteren van de waterkwaliteit. De watertoets is ingevoerd om te kijken in hoeverre hier aan voldaan wordt.

3.1 Waterbeheer

Het plangebied ligt binnen het beheersgebied van het Hoogheemraadschap van Rijnland. Rijnland is verantwoordelijk voor het waterkwaliteits- en kwantiteitsbeheer.

3.2 Oppervlaktewater

Het plangebied ligt in het overgangsgebied tussen binnenduinrand en de Velserbroek en kenmerkt zich door de aanwezigheid watergangen die het karakter hebben van duinrellen. Vanwege de realisatie van het bedrijventerrein Broekerwerf is de watergang langs de Rijksweg in het verleden op enkele gedeelten al verbreed. Door de plaatsing van stuwen hebben deze watergangen een slootachtig karakter gekregen.

Vanwege de uitbreiding van het PWN-kantoor is een watercompensatie noodzakelijk van 158 m2. Deze compensatie wordt gerealiseerd door de watergang langs de Rijksweg te verbreden. Deze watergang heeft nu nog het oude profiel en zal worden verbreed tot een watergang van ca. 2 meter.

Er blijft hier sprake van watergangen die door verval water afvoeren en een variabele waterstand kennen.

3.3 Grondwater

Doordat het gebied in de overgang ligt tussen binnenduinrand en polder, kent het grondwater een vrij sterke variatie. Uit de isohypsenkaart blijkt een daling van het grondwaterpeil ten opzichte van NAP in oostelijke richting. Het grondwater ter plaatse van het PWN-kantoor bevindt zich gemiddeld op ca. +0,40 m NAP.

3.4 Riolering

De uitbreiding van het PWN-kantoor heeft geen gevolgen voor de riolering. Het van het kantoor afkomstige vuilwater wordt geloosd op de vuilwaterriolering in de Zadelmakerstraat. Het hemelwater afkomstig van het huidige dak en parkeerterreinen worden geloosd op de Lange Sloot. De uitbreiding van het kantoor wordt op deze afvoerleiding aangesloten en dus ook afgevoerd naar de Lange Sloot.

Hoofdstuk 4 Planbeschrijving

Het PWN wil meer activiteiten centraliseren op het hoofdkantoor in de Velserbroek. Om dit te kunnen realiseren wil men het hoofdkantoor uitbreiden. Middels een wijzigingsbevoegdheid met bepaalde voorwaarden, wordt dit in het bestemmingsplan 'Bedrijventerrein Velserbroek' mogelijk gemaakt. De wijzigingsbevoegdheid maakt het mogelijk dat het bebouwingspercentage mag worden verhoogd van 50% naar 70%. In bijgaande afbeelding is het bouwvlak met een ruimer bebouwingspercentage opgenomen.

afbeelding "i_NL.IMRO.0453.WP1304PWNVELSERBR1-R001_0004.jpg"

Afbeelding 3; uitgangspunten kantoor PWN uit bestemmingsplan Bedrijventerrein Velserbroek

Hoofdstuk 5 Juridisch bestuurlijke aspecten

5.1 Inleidende bepalingen

In de inleidende bepalingen is aangegeven wat de naam van het plan is en waaruit dit wijzigingsplan bestaat.

5.2 Bestemmingsbepalingen

De bestemmingsbepalingen van het 'moederplan' gelden ook voor dit wijzigingsplan. Dit wijzigingsplan ziet alleen toe op een verruiming van het bebouwingspercentage. Er zijn derhalve geen bestemmingsbepalingen opgenomen in dit wijzigingsplan.

5.3 Algemene bepalingen

Het bestemmingsplan PWN Velserbroek is gemaakt op grond van het in de Wet ruimtelijke ordening en Besluit ruimtelijke ordening bepaalde. Deze wet is dan ook van toepassing op handhaving en toezicht op de uitvoering van dit bestemmingsplan evenals de Wet Algemene Bepalingen Omgevingsrecht met bijbehorende besluiten en ministeriële regelingen.

Hoofdstuk 6 Economische uitvoerbaarheid

Het betreft een private ontwikkeling. Met PWN zal een overeenkomst worden afgesloten.