Plan: | Parapluplan woningsplitsing, kamerverhuur en short stay |
---|---|
Status: | ontwerp |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0453.BP0000ANTISPLITWO1-O001 |
De gemeente ontvangt steeds vaker aanvragen om woningen te kunnen splitsen in meerdere woningen. Het splitsen van woningen en ook het gebruik van woningen voor onder andere shortstay, kamerverhuur, bed & breakfast of het anderszins bedrijfsmatig verstrekken van logies kamerverhuur, kan nadelige gevolgen hebben voor de omgeving, zoals geluidsoverlast en parkeerproblemen.
In verschillende bestemmingsplangebieden binnen de gemeente Velsen geldt nog geen adequate regeling om ongewenste splitsing van woningen en ongewenst gebruik van woningen voor onder andere short stay tegen te gaan. Onderhavig bestemmingsplan is opgesteld om een en ander te reguleren.
Dit betreft een zogenaamd paraplubestemmingsplan. Een paraplubestemmingsplan is een partiële herziening van meerdere bestemmingsplannen. Op één of meer aspecten worden diverse bestemmingsplannen met een paraplubestemmingsplan aangepast of aangevuld, voor het overige blijven de desbetreffende bestemmingsplannen (regels en verbeelding) van kracht. Dit maakt het dus mogelijk om met één bestemmingsplan alle bestemmingsplannen aan te vullen of aan te passen waarvoor dit noodzakelijk is.
Dit bestemmingsplan heeft uitsluitend betrekking op de bestemmingsplannen waarin de toename van het aantal woningen, het splitsen van woningen en het gebruik van woningen voor onder andere short stay en kamerverhuur nog niet of niet afdoende is geregeld. Het betreft de volgende bestemmingsplannen geheel of gedeeltelijk (zie ook bijlage 1 van de planregels):
Binnen de voormelde plangebieden zijn verschillende deelgebiedjes uitgezonderd van dit paraplubestemmingsplan omdat binnen die deelgebiedjes de planologische mogelijkheden nog niet zijn benut (de ter plaatse voorziene woningen zijn bijvoorbeeld nog niet gebouwd). De toename van het aantal woningen moet in dat geval mogelijk blijven.
Figuur 1 Van toepassing zijnde bestemmingsplannen
Jaarlijks komen er diverse vergunningsaanvragen bij de gemeente binnen voor het splitsen van één woning in meerdere woningen. Dit onder andere als gevolg van de huidige, overspannen, woningmarkt. Echter, het gebruik van woningen door meerdere huishoudens kan negatieve gevolgen hebben voor een wijk. Zo kan de parkeerdruk ongewenst toenemen. Om een goede leefbaarheid in de wijken te waarborgen is het van belang dat woningen niet zomaar gesplitst kunnen worden. Gesplitste maar ook niet gesplitste woningen worden ook ingezet voor de verhuur van woonruimte aan tijdelijke arbeiders, ook bekend als short stay. Soms wordt een volledige woning aangeboden, maar soms is er ook sprake van kamerverhuur of het anderszins verstrekken van logies. Dit zijn vormen van huisvesting die niet overal passend zijn. Zo heeft de gemeente beleid op gebied van short stay. Er zijn hiervoor mogelijkheden gecreëerd aan de Dokweg. Aan initiatieven daar verleent de gemeente, indien passend binnen het beleid, medewerking.
Vanuit een goede ruimtelijke ordening is het gewenst om in verschillende wat oudere bestemmingsplannen sluitende regelgeving voor woningsplitsing, kamerverhuur, short stay en het bieden van logies op te nemen. Onderhavig paraplubestemmingsplan voorzit hierin. In diverse andere, wat jongere bestemmingsplannen, is een en ander al afdoende geregeld.
Met dit paraplubestemmingsplan wordt de basisregeling opgenomen dat het aantal woningen niet mag toenemen en dat een woning is bedoeld voor de huisvesting van één huishouden. Woningsplitsing, kamerverhuur, short stay en het bedrijfsmatig bieden van logies in woningen is voorts ook niet toegestaan. Voor bed & breakfast in een woning is een specifieke regeling opgenomen die er -onder andere- voor zorgt dat de hoofdfunctie het wonen blijft. Deze regeling sluit aan bij de Beleidsnotitie Bed & Breakfast uit 2010.
Vanwege de maatschappelijk behoefte dienen er toch - op plaatsen waar dat ruimtelijk inpasbaar is- mogelijkheden te blijven voor bijvoorbeeld kamerverhuur. In de regels van dit parapluplan is daarom een afwijkingsbevoegdheid opgenomen waarmee burgemeester en wethouders met een omgevingsvergunning alsnog medewerking kunnen verlenen. Het betreft gevallen die passend zijn binnen het gemeentelijk beleid, zoals de Huisvestingsverordening 2017, Beleidsregel gebruik onzelfstandige woonruimte Velsen 2016 en de Beleidsregel Short Stay Velsen 2017 (of diens opvolgers) en waarbij de leefbaarheid binnen een wijk niet in het geding komt.
Dit bestemmingsplan bestaat uit enkele aanvullingen en aanpassingen van de bestaande regels die geen toetsing aan de diverse omgevingsaspecten zoals water, milieu en natuur vragen.
Bij de voorbereiding van een bestemmingsplan dient op grond van artikel 3.1.6 van het Besluit ruimtelijke ordening (Bro) in de plantoelichting minimaal inzicht te worden gegeven in de economische uitvoerbaarheid van het plan. Als er sprake is van ontwikkelingen waarvoor de gemeente redelijkerwijs kosten moet maken, moeten deze kosten worden verhaald op de initiatiefnemer c.q. ontwikkelaar.
Gelet op de aard van het plan is er geen sprake van ontwikkelingen waarvoor kostenverhaal aan de orde is.
Inspraak en overleg
Aangezien het gaat om slechts beperkte aanvullingen en aanpassingen van de geldende bestemmingsplannen en beleid van andere overheden/overheidsorganen niet geraakt wordt dit paraplubestemmingsplan, wordt voor dit plan geen inspraakmogelijkheid geboden en zijn overlegpartners (in het kader van het overleg ex artikel 3.1.1. van het Besluit ruimtelijke ordening), niet geconsulteerd.
Zienswijzen
Het ontwerpbestemmingsplan wordt ter visie gelegd gedurende een periode van zes weken. Gedurende deze periode kan eenieder een zienswijze indienen op dit bestemmingsplan.