direct naar inhoud van 4.3 Externe Veiligheid
Plan: Trompstraat - Hoogeberg
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0453.BP0702TROMPSTRAAT1-I001

4.3 Externe Veiligheid

Inventarisatie risicobronnen

Alle risicobronnen die in of nabij het plangebied aanwezig zijn en van invloed (kunnen) zijn op het plangebied zijn in kaart gebracht.

afbeelding "i_NL.IMRO.0453.BP0702TROMPSTRAAT1-I001_0004.jpg"

Uit bovenstaande figuur blijkt dat het invloeds-/effectgebied van de BRZO-inrichting Corus Staal (2.000 meter), het LPG-tankstation Commandeur aan de IJmuiderstraatweg (150 meter), de hogedruk aardgasleiding W-534-05-KR-013/014 (75 meter) en de route voor het vervoer van gevaarlijke stoffen over de Kanaaldijk (200 meter) over het plangebied 'Trompstraat - Hoogeberg' liggen.

Cauberg-Huygen heeft onderzoek gedaan om na te gaan in hoeverre aanwezige Ev-risicobronnen een belemmering of beperking vormen voor de beoogde ontwikkelingen in het plangebied (20081715-03, 23 januari 2009). Dit rapport is een actualisatie van het eerder uitgebrachte rapport 20081715-02 (5 november 2008). Het hoofdrapport is opgenomen als bijlage bij de toelichting.

Transport gevaarlijke stoffen door een buisleiding

Het plangebied ligt in de toetsingsafstand (200 m) van de aanwezige buisleiding W-534-05-KR-010/014. De GasUnie heeft met PipeSafe risicoberekeningen uitgevoerd (17 maart 2010 VMP). Uit deze berekeningen blijkt dat in de beschouwde situatie geen 10-6 /jaar contouren aanwezig zijn.

Het groepsrisico is, voor die kilometer leiding die in de nieuwe situatie het hoogste risico oplevert, voor de bestaande en de nieuwe situatie berekent. Voor deze kilometer is een fN-curve berekend en van deze curve de overschrijdingsfactor. De fN-curve laat zien de het groeprisico zowel in de bestaande situatie als in de nieuwe situatie zeer ruim onder de oriƫntatiewaarde ligt. De overschrijdingsfactor is 0,02 (1,00 = OW).

Het onderzoek naar het groepsrisico in verband met de gasleiding is opgenomen als bijlage.

Transport gevaarlijke stoffen over de weg

Het plangebied ligt in de toetsingszone van de route vervoer gevaarlijke stoffen (Kanaaldijk en IJmuiderstraatweg). Adviesbureau Cauberg-Huygen heeft met RBMII risicoberekeningen uitgevoerd (7 juni 2010). Uit de resultaten blijkt dat zowel op basis van cijfers van 2006 als op basis van de prognosecijfers voor 2020 er geen 10-6 /jaar PR-contour aanwezig is. De Fn-curve laat zien dat het groepsrisico zowel in de bestaande situatie als de nieuwe situatie ruim onder de oriƫntatiewaarde ligt. De overschrijdings-factor is 0,001 (0,01 = OW). Er treedt geen toename op van het groepsrisico zowel ten gevolge van de toename van het transport van gevaarlijke stoffen als de toename van het aantal personen. Er zijn derhalve geen beperkingen of belemmeringen bij de invulling van het plangebied vanuit de circulaire RNVGS (4 januari 2010).

Voor het transport van gevaarlijke stoffen over de Kanaaldijk heeft het adviesbureau Cauberg-Huygen berekeningen uitgevoerd met RBM-II en de resultaten gerapporteerd (20081715-04, 7 juni 2010). Dit rapport is een actualisatie van het eerder uitgebrachte rapport 20081715-02 (5 november 2008). Dit rapport is opgenomen als bijlage bij de toelichting.

LPG-tankstation

Wanneer het maximale aantal toegestane personen binnen het invloedsgebied wordt bepaald via de methode zonder hittewerende coating op de LPG-tankwagens (situatie voor 2010), dan overschrijdt het aantal daadwerkelijk aanwezige personen (dag: 325, nacht: 233) dit maximale aantal (89) ruim.

Wanneer het maximale aantal personen binnen het invloedsgebied echter wordt bepaald via de methode met hittewerende coating op de LPG-tankwagens (beoogde situatie na 2010), dan overschrijdt het aantal daadwerkelijk aanwezige personen (dag: 285, nacht: 233) dit maximale aantal (344) NIET.

Wanneer het aantal aanwezige personen binnen het invloedsgebied in de huidige situatie vergeleken wordt met die in de toekomstige situatie, blijkt dat dit aantal gelijk is in de nachtperiode en afneemt in de dagperiode. Dit betekent dat het groepsrisico in de toekomstige situatie lager ligt dan in de huidige situatie.

Voor het LPG-tankstation aan de IJmuiderstraatweg wordt momenteel door adviesbureau Oranjewoud/SAVE een QRA-opgesteld.

Cauberg-Huygen heeft onderzoek gedaan om na te gaan in hoeverre aanwezige Ev-risicobronnen een belemmering of beperking vormen voor de beoogde ontwikkelingen in het plangebied (20081715-03, 23 januari 2009)

Corus

Voor Corus Staal is er, in het kader van de vijf jaarlijkse BRZO-actualisatieplicht, een veiligheidsrapport opgesteld (december 2009).

Het groepsrisico vanwege de inrichting is de sommering van de groepsrisico's voor de QRA-installaties. Het groepsrisico vanwege de inrichting is weergegeven in onderstaande afbeelding, samen met de orienterende waarde voor het groepsrisico. Het groepsrisico vanwege de inrichring ligt ver beneden de orienterende waarde.

De individueel risico contouren liggen net over de terreingrens van Corus. Echter binnen deze cntouren is woonebebouwing aanwezig en de bedrijven liggen net buiten de 10-6 plaatsgebonden risicocontouren. De kans dat er daarom meerdere personen zullen overlijden als gevolg van de activiteiten met gevaarlijke stoffen binnen de inrichting van Corus is daarom heel laag. Dit is tevens te zien in de groepsrisicocurve van onderstaande afbeelding.

afbeelding "i_NL.IMRO.0453.BP0702TROMPSTRAAT1-I001_0005.jpg"

Transport gevaarlijke stoffen over het Noordzeekanaal

De risicoatlas Hoofdvaarwegen Nederland (2003) geeft aan dat er geen 10-8 /jaar PR-contour is voor het Noordzeekanaal. Basisnet Water 2008 geeft aan dat zelfs een groei van het vervoer met een factor 10 er nog geen 10-6 /jaar PR-contour op de oever komt te liggen. Het plaatsgebonden risico levert derhalve geen beperkingen of belemmeringen op voor de realisatie van het plangebied.

Het groepsrisico bedraagt minder dan 10% van de oriƫntatiewaarde. Een toename van het aantal personen zal, door de afwezigheid van een 10-8 /jaar PR-contour, geen invloed hebben op het groepsrisico.

Geconcludeerd kan worden dat het plaatsgebonden risico geen belemmering vormt voor de beoogde bouwplannen. Het groepsrisico vormt in principe evenmin een belemmering, onder de voorwaarde dat de LPG-tankwagens voorzien zijn van een hittewerende coating. De planning is dat dit in 2010 gerealiseerd moet zijn, op basis van het LPG-convenant en aangenomen wordt dat de start van de bouwplannen en de ingebruikname ruim na 2010 zal zijn. Er is in geen geval sprake van een significantie verhoging van het groepsrisico als gevolg van toekomstige ruimtelijke ontwikkelingen in plangebied Trompstraat - Hoogedijk in IJmuiden.

Advies Brandweer Kennemerland

De Brandweer Kennemerland heeft advies uitgebracht naar aanleiding van de externe veiligheidssituatie in het plangebied. De Brandweer heeft aangegeven in te kunnen stemmen met het plan. Het advies van de Brandweer is toegevoegd als bijlage bij de toelichting.